Historia
1930. El nacimiento del GIRONA FC
El 23 de julio de 1930 se fundó el Girona FC, que venía a cubrir el vacío que había dejado la Unió Esportiva Girona, entidad que había nacido a inicios de los años 20 y que desapareció por problemas económicos, con una deuda de unas 200.000 pesetas (una auténtica fortuna para aquellos tiempos). En el café Norat de la Rambla se coció la creación del Girona FC, que vio la luz gracias a entusiastas como Albert de Quintana y de León, Andrés de Benito, Manuel de Chopitea, Lluís Ribas, Josep Maria Pla Dalmau, Francesc Figueras , Joaquín Medrano, Antoni Güell, Rafael Portas, Amadeu Oliva, el doctor Roca Pinet y los señores Coll y Poch. En pocas semanas se consiguió que en Girona hubiera una auténtica fiebre por el fútbol. El 1 de agosto, el Ayuntamiento autorizaba al club a hacer uso en sus distintivos del escudo de la ciudad. La directiva con la federación catalana la inclusión del nuevo equipo dentro de la proyectada ampliación de la 2 ª categoría preferente, pero las gestiones no tuvieron éxito y el equipo tuvo que empezar a jugar en la 2 ª categoría ordinaria. El primer partido oficial del equipo fue en el campo de la Colonia Artigas (1-1, con gol de Clara). La histórica primera alineación la formaron: Florenza, Teixidor, Farró, Flavià, Comas, Corradi, Ferrer, Escuder, Clara, Tarradellas y Torrellas. El equipo, que logró el ascenso en su primer año de vida, estaba entrenado por Josep Viñas, que a su vez era el presidente del colegio de árbitros amateurs de Girona. En febrero, el Ayuntamiento decidió otorgar una subvención anual al club de 2.000 pesetas con la condición de que el Girona renunciara a otra subvención para Ferias, que cediera la instalación de Vista Alegre para cualquier celebración de interés municipal y la concesión de entrada gratuita a 100 alumnos de las escuelas nacionales de la ciudad.
1935-36. Promoción de ascenso a 1a. división
Deportivamente, los primeros años del Girona fueron prolíficos, pero si hay que destacar una temporada por encima de todas, esta es la 1935-36. Antes de que comenzara, el club cerró el traspaso al FC Barcelona los jugadores Iborra y Balmanya. El Girona recibió a cambio 15.000 pesetas, la cesión de dos jugadores y el compromiso del club azulgrana de un partido amistoso el día de Todos los Santos. Aunque quedó teóricamente debilidades, los gerundenses hicieron una excepcional temporada en 2 ª división (campeones, por delante del Arenas y el Baracaldo), lo que les valió disputar la fase de promoción a 1 ª división junto con el Celta, el Zaragoza , el mismo Arenas, el Murcia y el Jerez. El Girona, penúltimo, se quedó sin ascenso. El equipo tipo de esta histórica temporada lo formaron: Francàs, Farró, Torredeflot, Campa, Castillo, Madern, Lluch, Trujillo, Burillo, Ramón y Ferrer. Ese mismo año, el Girona jugó la copa de España y cayó eliminado por el Real Betis por un global de 5-3 (1-2 en Vista Alegre y 3-2 en Sevilla).
El gran Mingu Balmanya
Domènec Balmanya pasó de jugar con el Girona a hacerlo con el primer equipo del FC Barcelona. Su indudable calidad le permitió esta meteórica ascensión, sólo truncada por la guerra, que sin lugar a discusión le cortó la progresión hacia la internacionalidad. Balmanya fue titular con el FC Barcelona, integrante de la expedición azulgrana que en 1937 hizo una gira por México y Estados Unidos, jugador de la selección catalana y del Sète, de la 1ª división francesa, equipo al que condujo al título de campeón de Francia. Balmanya formó parte incluso de una especie de selección europea -en la que también había Ricardo Zamora- que se enfrentó a Francia en un amistoso. Después de la guerra (y previo pase por Doble Siete) volvió al Barça, jugó en primera con el Nàstic y se retiró al Sant Andreu como entrenador y jugador. Como técnico, el primer equipo de Balmanya fue el Girona. Después entrenó al Zaragoza, el Oviedo, el Barcelona (también fue su director técnico), el Sète, el Valencia, el Espanyol, el Betis, el Málaga, el Atlético de Madrid y el Cádiz. En 1966 la federación española lo nombró seleccionador nacional.
El Girona, després de la guerra
Entre los años 1936 y 1939, de fútbol hubo poco, y seguramente truncó todo el empuje que había en el club y en la ciudad para situar al Girona en primera división. La guerra civil redujo la actividad en un par de ligas catalanas, una liga mediterránea (equipos valencianos y catalanes) y un montón de partidos de carácter amistoso y con determinados fines: a beneficio de las víctimas del fascismo, en provecho de las milicias antifascistas, partidos pro Hospitales de Sangre... Los estragos de la guerra también llegaron a afectar de lleno Vista Alegre, donde llegaron a caer dos bombas dentro del recinto. El fútbol volvió a la normalidad la temporada 1939-40, con el equipo jugando ya la liga de 1ª categoría catalana y la 2ª división nacional. El equipo se consolidó en 2a nacional, pero en la etapa post-guerra se cambiaron los objetivos: el ascenso se veía como un sueño lejano y el objetivo prioritario pasaba a ser el de luchar por la permanencia. El equipo bajó a 3ª división la temporada 1942-43, recuperó la 2 ª división la 1947-48 y fue alternando las dos categorías de la siguiente manera: 1948-51 (segunda división), 1951-56 (tercera división) , 1956-59 (segunda), 1959-77 (tercera), 1977-80 (segunda B) y 1980-82 (tercera).
Tres nombres propios: Farró, "Curta" i Sala
Dentro de la galería de jugadores que han marcado una época en el Girona FC, aparte de Mingu Balmanya, no se pueden pasar por alto tres nombres propios.
Fèlix Farró i Martí
Defendió los colores del Girona FC desde el año de su fundación, en 1930, hasta 1946, casi siempre como titular indiscutible (superó los 600 partidos con la camiseta blanquiazul, roja). Llegó a los 17 años, proveniente de los juveniles de la Unión Deportiva Gerona. Deportista íntegro y un espejo para los aficionados gerundenses. Este defensa, que tuvo la ocasión de fichar por el Espanyol en la temporada 1935-36, se le tributó a las puertas de la retirada uno de los homenajes más impresionantes que se recuerdan en la historia del Girona FC, con la presencia , en Vista Alegre, de la flor y nata del fútbol catalán. Tras desvincularse del Girona, Farró todavía jugó unas temporadas en el Palafrugell, el Olot y el Bisbalenc.
Josep Puig i Puig ‘Curta'
El de Salt fue precisamente un alumno aventajado de Félix Farró. Juntos formaron una línea defensiva de altísima calidad. En Girona duró dos temporadas (1939-40 y 1940-41), porque el Barça llamó a su puerta. Curta no sólo se hizo con un puesto en el equipo titular del FC Barcelona, sino que le llegó la internacionalidad. Jugó tres partidos con España, contra Portugal, Irlanda y Suiza. Se retiró en Can Barça, pero continuó vistiéndose de corto durante muchos años con los veteranos del FC Barcelona.
Isidre Sala
Internacional olímpico. Ex jugador del Figueres y del Banyoles, Isidre Sala (Vilamalla, 29 de septiembre de 1940) llegó al Girona la temporada 1963-64 y permaneció hasta la campaña 1975-76. Defensa central elegante y de envergadura, sus cualidades no debían pasar ni mucho menos por alto cuando en 1968 le llegó la oportunidad de formar parte del equipo olímpico español en las Olimpiadas que se celebraron en México. Sala fue objeto de un multitudinario homenaje el 26 de agosto de 1976, durante el cual la Federación Catalana de Fútbol le otorgó la Medalla de Plata al Mérito Deportivo.
El 50è aniversari
El Girona FC, fundat el 25 de juliol de 1930, no va celebrar les noces de plata, però sí que la directiva va posar-hi tot de la seva part per programar un 50è aniversari digne de ser recordat durant molt de temps. El 9 d'agost del 1980, la Real Sociedad dels Arkonada, Zamora, López Ufarte, Satrústegui... va disputar –i guanyar (1-2)- l'11a edició del Trofeu Costa Brava (1,5 milions de pessetes de recaptació, quan la Real en cobrava 2). La visita per segon any consecutiu del Real Madrid, el 13 d'agost, en la 4a edició del Trofeu Immortal va servir per compensar el dèficit que havia deixat la visita de l'equip basc (5 milions de recaptació i el Madrid en percep 4,5). La rúbrica a les noces d'or del Girona FC la va posar la visita del FC Barcelona (victòria del Barça per 1-2 i guanys 1,5 milions per al club gironí). Amb motiu del cinquantenari, Montilivi va veure desfilar els millors equips de l'estat. El seguidor del Girona es va abocar amb l'equip omplint gairebé el camp en aquests tres partits estel·lars, i el club va aconseguir cobrir un pressupost paral·lel d'11 milions de pessetes (també va organitzar concerts, un d'ells amb Miguel Bosé).
Segurament, i coincidint amb els 50 anys del club, aquesta és l'última època en què es recorden grans entrades a Montilivi. L'equip, que jugava a tercera divisió, atresorava prou qualitat per despertar l'interès dels aficionats. L'onze tipus dels gironins el formaven Martínez Puig, Bou, Julià II, Sala II, Fàbregas, Garcia Castany, Morata, Arredondo, Julià I, Masferrer i Chaves.
De l'infern de preferent a les portes de segona A
Estem a la temporada 1981-82. Els problemes econòmics són greus –el deute global supera els 15 milions de pessetes- i, esportivament, a l'equip li espera una temporada plena d'entrebancs que acaba amb el descens a regional preferent. Des de la temporada 1933-34 el Girona no jugava a regional. Els traspassos de Julià II i Requena al Saragossa (3.850.000 pessetes) eviten que els números vermells es disparin, però el deute ja s'acosta als 19 milions de pessetes. Per fortuna, l'equip queda campió (amb Alfons Muñoz d'entrenador) i el mal tràngol de jugar a regional preferent només dura un any. Al Girona li esperen ara cinc temporades seguides a tercera divisió abans de celebrar un altre ascens, la temporada 1988- 89, a segona divisió B (l'any de Delfí Geli i amb Xavi Agustí d'entrenador). Si esportivament l'equip va creixent, econòmicament el club ha de fer equilibris i sembla instal·lat en una crisi permanent. La municipalització de Montilivi, el 1984, va ser un pedaç. Només va arreglar temporalment el problema. Dos anys més tard, el club tornava a acumular deutes considerables, però l'equip, de la mà de Xavi Agustí, en semblava aliè i funcionava, especialment en la temporada 1991/92 quan el tercer lloc a la lliga de segona B li va obrir de nou, per primera vegada en molt de temps, les portes de la segona A.
L'equip va començar malament la fase d'ascens –derrotes contra el Vila-real (1-2) i el Linense (2-0)- però es va refer amb tres victòries seguides –Linense (4-1), Vila-real (2-4) i Salamanca (1-0)- i va arribar a l'últim partit a l'Helmántico depenent d'ell mateix per pujar. Però no va poder ser: el Salamanca va guanyar per 1-0 i qui va pujar va ser el Vila-real. L'equip tipus estava format per Soldevila, Planagumà, Sagué, Roteta, Boada, Mercader, Darnés, Raúl, Juli, Corominas i Oliveras. Quan els jugadors van acabar la promoció, se'ls devien cinc mesos més primes, i el deute global del club superava ja els 30milions de pessetes.
Regeneració i estabilitat
Les temporades posteriors a la 1991/92 van ser difícils. En la 1992-93 i en la 1993-94, l'equip va evitar pels pèls el descens, tant esportiu (15è classificat les dues temporades) com burocràtic (els deutes als jugadors es van convertir en una amenaça real), però en la 1994-95, el Girona va defallir i a quatre jornades del final ja estava descendit matemàticament. Dues temporades després, l'equip va tocar fons amb el segon descens de tercera divisió de la seva història: aquesta vegada no va ser a preferent, perquè feia uns anys que s'havia creat la 1a catalana. Amb tres entrenadors diferents (Masferrer, Garcia Castany i Joan Riera) l'equip només va guanyar 6 dels 40 partits.
L'arribada de Pere Saguer a la presidència (1996-97) va frenar la tendència negativista del Girona, però hi havia un llarg camí a recórrer per treure el club de l'espiral negativa i recuperar, de mica en mica, la imatge i la credibilitat. Saguer , que ja havia estat president la temporada 1967-68, va evitar que el dèficit creixés. Les posteriors directives van tenir un paper complicat i van estar en tot moment pendents de trobar un equilibri econòmic i esportiu que feia molts anys que el Girona no aconseguia. La regeneració econòmica va convertir-se en una prioritat, però també ho era abandonar el pou de la 1a catalana. En la temporada 1999/2000 es va recuperar la tercera divisió, i, amb l'arribada del nou mil·lenni, el club va assolir el sanejament pràcticament total i va començar a mirar nous objectius, molt més ambiciosos.
El primer gran premi va arribar aviat, en la temporada 2002/03, en què el club va recuperar un lloc a la segona divisió B després d'haver fet una lligueta d'ascens excel·lent (cinc victòries i només una derrota). Va ser el segon ascens en cinc temporades i el retorn a una categoria que s'havia perdut la campanya 1994/95. La temporada 2003-2004 el club va mantenir la categoria però a la 2004-2005 va tornar a la tercera divisió, després de finalitzar la temporada en 17a. posició.
De Tercera a la divisió de plata
La següent campanya, amb Josep Gusó com a president, va suposar però l'inici de la trajectòria d'èxits que ha portat el club a la divisió de plata del futbol espanyol. Campions de tercera divisó la temporada 2005-2006, aconseguint l'ascens a Segona B la campanya següent. Un any més tard, a la temporada 2007-2008 va arribar l'ascens a la Segona Divisió A. Per aconseguir-ho es van superar dues eliminatòries contra el Barakaldo, primer, i el Ceuta, després, amb un estadi de Montilivi ple a vessar.
La dècada prodigiosaTemporada 2008/09: Després d'una meritòria primera volta en què semblava que s'aconseguiria la salvació amb tranquil·litat, el Girona FC va tenir una inèrcia perillosa en la segona volta, i a falta de 5 jornades per a la conclusió de la Lliga, amb l'equip a 5 punts del descens, l'entrenador Raúl Agné va ser destituït. Javi Salamero va prendre el relleu. El club va aconseguir la permanència a falta de tres partits per al final.Temporada 2009/10: Narcís Julià va substituir Cristóbal Parralo com a nou tècnic després d'un inici erràtic. El Girona va patir molt i va estar a punt de perdre la categoria. Un penal transformat per Kiko Ratón en el minut 94 de l'última jornada davant el Múrcia va fer que els gironins salvessin la categoria.Temporada 2010/11: El Girona FC va acabar en 11a posició de la classificació, amb 57 punts, arribant a estar 10 jornades sense conèixer la derrota.Temporada 2011/12: El club va ingressar 700.000 euros per la venda de Ranko Despotovic al Urawa Red Diamonds japonès. Després d'un inici de lliga complicat, l'amenaça del descens va tornar sobre Montilivi. Javier Salamero va rellevar Josu Uribe i l'equip va tornar a aconseguir la permanència a falta de dues jornades per al final.Temporada 2012/13: Amb l'objectiu d'aconseguir la permanència, Rubi, fins aleshores segon entrenador, es va fer càrrec de l'equip. El Girona va iniciar una magnífica arrencada i es va posar ja en la segona jornada en llocs de playoff. Va acabar la primera volta en segona posició, amb 38 punts. A la segona volta va mantenir la disputa amb AD Alcorcón, Vila-real CF, UD Las Palmas i UD Almeria per la segona plaça. En el playoff d'ascens va eliminar l'Alcorcón però en la definitiva eliminatòria va caure davant l'Almeria que acabaria pujant a Primera.Temporada 2013/14: El Girona, que acabava de presentar concursos de creditors, confia l'àrea esportiva a Ricardo Rodríguez, que estaria a la banqueta fins al 18 de desembre de 2013. El seu lloc el va ocupar Javi López. Amb ell la situació de l'equip no va millorar pel que la directiva, ja amb Francesc Rebled de president, en substitució de Joaquim Boadas, va optar per un altre canvi d'entrenador amb l'arribada de Pablo Machín. El tècnic sorià sí va ser el revulsiu esperat i va aconseguir portar el Girona a la permanència en l'última jornada, després de 23 setmanes consecutives en llocs de descens.Temporada 2014-2015. La millor temporada de la història recent del Girona FC. L’equip dirigit per Pablo Machín va fer un any extraordinari, de rècord: va finalitzar amb una xifra de punts estratosfèrica, 82, i va ser el visitant amb els millors números de la Lliga Adelante. Malgrat això es va haver de jugar l’ascens directe a Primera Divisió en l’últim partit, disputat a Montilivi, contra el Lugo. Però l’empat a un davant els gallecs va tancar les portes d’aquest ascens directe. Finalment, en el playoff, i contra el Zaragoza a La Romareda, es va aconseguir un excel·lent 0 a 3. A la tornada a Montilivi, els aragonesos van remuntar el marcador a un Girona encara molt afectat anímicament pel resultat de l'última jornada.La temporada 2015-2016 el Girona va jugar de nou la promoció d'ascens a la Primera Divisió. En la primera eliminatòria i amb el factor camp a favor es va enfrontar a doble partit contra el cinquè classificat, el Còrdoba CF. Les coses no van començar bé per als de Pablo Machín que en l'anada a l’Arcàngel van encaixar dos gols en 12 minuts. Un gol abans del descans va deixar oberta l'eliminatòria (2-1). Tarda de nervis en la tornada a Montilivi, ja que els andalusos van començar marcant. Dos gols del Girona van fer que el partit acabés en empat i s'hagués de jugar una pròrroga, en què els gironins van sortir beneficiats per marcar el tercer gol que els va donar el pas a la final (3-1). La final es va disputar el 12 de juny de 2016. En l'anada al Sadar la victòria va ser per al conjunt local per 2 a 1. La tornada, tres dies més tard a Montilivi, també va ser favorable a l'Osasuna (0-1) que frenava de nou el somni de l'ascens.Ascens històric
El 4 de juny de 2017 passarà a la història del Girona com el dia que, a punt de complir 87 anys, el club aconseguia l'ascens a la Primera divisió. Després de tres intents frustrats en els últims anys, Girona comptava amb un equip en l'elit del futbol espanyol. Un fet històric. Els homes de Pablo Machín, que gaudien d'un avantatge de cinc punts respecte al Getafe, tercer classificat, en tenien prou amb un empat en el partit decisiu davant el Reial Saragossa per assegurar la segona posició del campionat, que donava accés directe a la Lliga Santander. I així va ser. Un empat (0-0) que valia un ascens històric.
City Football Group i Girona Football Group
El 23 d'agost del 2017, el club va ser adquirit a parts iguals pel City Football Group i el Girona Football Group, de Pere Guardiola. El City Football Group és propietari del Manchester City FC, el New York City FC, Melbourne City, Montevideo City Torque, Yokohama Marinos, Sichuan Jiuniu FC, Mumbai City FC, Lommel SK i l'Estac Troyes AC.
Una de les primeres mesures per afrontar l'estrena a la màxima categoria va ser l'ampliació provisional de l'estadi amb dues graderies suplementàries, una a Gol Nord i una altra a Preferent, a més de renovar la il·luminació de l'estadi. El primer equip va passar a entrenar-se al PGA de Caldes de Malavella després de la construcció de dos camps entrenament amb les mesures exactes de Montilivi; una de gespa natural i l'altra de gespa híbrida.
Primera temporada a La Liga Santander
De Tercera a la división de plata
La siguiente campaña, con Josep Gusó como presidente, supuso, sin embargo, el inicio de la trayectoria de éxitos que ha llevado al club a la división de plata del fútbol español. Campeones de tercera división, la temporada 2005-2006, se consiguió el ascenso a Segunda B la campaña siguiente. Un año más tarde, en la temporada 2007-2008 llegó el ascenso a la Segunda División A. Pera conseguirlo se superaron dos eliminatorias contra el Barakaldo, primero, y el Ceuta, después, con un estadio de Montilivi lleno a rebosar.
La década prodigiosaTemporada 2008/2009: Tras una meritoria primera vuelta en la que parecía que se lograría la salvación con tranquilidad, el Girona FC tuvo una inercia peligrosa en la segunda vuelta, y a falta de 5 jornadas para la conclusión de la Liga, con el equipo a 5 puntos del descenso, el entrenador Raúl Agné fue destituido. Javi Salamero tomó el relevó. El club conseguíó la permanencia a falta de tres partidos para el final.Temporada 2009/2010: narcís Julià substituyó a Cristóbal Parralo como nuevo técnico después de un inicio errático. El Girona sufrió mucho y estuvo a punto de descendir. Un penalti transformado por Kiko Ratón en el minuto 94 de la última jornada ante el Múrcia hizo que los gerundendes salvaran la categoría.Temporada 2010/2011: El Girona FC acabo en 11a posición de la clasificación, con 57 puntos, llegando a estar diez jornadas sin conocer la derrota.Temporada 2011/2012: El club ingresó 700.000 euros por la venta de Ranko Despotović al Urawa Red Diamonds japonés. Después de un inicio de liga complicado, la amenaza del descanso volvió sobre Montilivi. Javier Salamero relevó a Josu Uribe y el quipo volvió a aconseguir la permanència a falta de dos jornades para el final.Temporada 2012/2013: Con el objetivo de aconseguir la permanència, Rubi, hasta entonces segundo entrenador, se hizo cargo del equipo.El Girona inició un magnífico arranque y se puso ya en la segunda jornada en puestos de playoff. Acabó la primera vuelta en segunda posición, con 38 puntos. En la segunda vuelta mantuvo la disputa con AD Alcorcón, Villarreal CF, UD Las Palmas y UD Almería por la segunda plaza. En el playoff de ascenso eliminó al Alcorcón pero en la definitiva eliminatoria cayó ante la UD Almería, que subiría a Primera.Temporada 2013/2014: El Girona, que acababa de presentar concurso de acreedores, confió el àrea deportiva a Ricardo Rodríguez, que estaría en el banquillo hasta el 18 de diciembre de 2013. Su puesto lo ocupó Javi López. Con él la situación del equipo no mejoró por lo que la directiva, ya con Francesc Rebled de Presidente, en sustitución de Joaquim Boadas, optó por otro cambio de entrenador con la llegada de Pablo Machín. El técnico soriano sí fue el revulsivo esperado y logró llevar al Girona a la permanencia en la última jornada, después de 23 semanas consecutivas en puestos de descenso.Temporada 2014/2015 . La mejor temporada de la historia reciente del Girona FC. El equipo dirigido por Pablo Machín hizo un año extraordinario, de récord: finalizó con una cifra de puntos estratosférica , 82, y fue el visitante con los mejores números de la Liga Adelante. A pesar de ello se tuvo que jugar el ascenso directo a Primera División en el último partido, disputado en Montilivi, contra el Lugo. Pero el empate a uno ante los gallegos cerró las puertas de este ascenso directo. Finalmente, en el playoff , y contra el Zaragoza en La Romareda , se consiguió un excelente 0 a 3. En la vuelta en Montilivi, los aragoneses remontaron el marcador a un Girona todavía muy afectado anímicamente por el resultado de la última jornada.Temporada 2015/2016. El Girona jugó de nuevo la promoción de ascenso a la Primera División. En la primera eliminatoria y con el factor campo a favor se enfrentó a doble partido contra el quinto clasificado, el Córdoba CF. Las cosas no empezaron bien para los de Pablo Machín que en la ida en el Arcángel encajaron dos goles en 12 minutos. Un gol antes del descanso dejó abierta la eliminatoria (2-1). Tarde de nervios en la vuelta en Montilivi pues los andaluces empezaron marcando. Dos goles del Girona hicieron que el partido acabara en empate y se tuviera que jugar una prórroga, en la que los gerundenses salieron beneficiados por marcar el tercer gol que les dio el pase a la final (3-1).a final se disputó el 12 de junio de 2016. En la ida en el Sadar la victoria fue para el conjunto local por 2 a 1. La vuelta, tres días más tarde en Montilivi, también fue favorable a Osasuna (0-1) que frenaba de nuevo el sueño del ascenso.
Ascenso histórico
El 4 de junio de 2017 pasará a la historia del Girona como el día que, a punto de cumplir 87 años, el club lograba el ascenso a la Primera división. Tras tres intentos frustrados en los últimos años, Girona contaba con un equipo en la élite del fútbol español. Un hecho histórico.
Los hombres de Pablo Machín, que gozaban de una ventaja de cinco puntos respecto al Getafe, tercer clasificado, tenían suficiente con un empate en el partido decisivo ante el Real Zaragoza para asegurar la segunda posición del campeonato, que daba acceso directo a la Liga Santander. Y así ha fue. Un empate (0-0) que valía un ascenso histórico.
City Football Group y Girona Football Group
El 23 de agosto de 2017, el club fue adquirido a partes iguales por el City Football Group y el Girona Football Group. El City Football Group es propietario del Manchester City FC, el New York City FC, Melbourne City, Montevideo City Torque, Yokohama Marinos, Sichuan Jiuniu FC, Mumbai City FC, Lommel SK i el Estac Troyes AC.
Una de las primeras medidas para afrontar el estreno en la máxima categoría fue la ampliación provisional del estadio con dos gradas suplementarias, una en Gol Norte y otra en Preferente, además de renovar la iluminación del estadio. El primer equipo pasó a entrenarse en el PGA de Caldes de Malavella tras la construcción de dos campos entrenamiento con las medidas exactas de Montilivi; uno de césped natural y el otro de césped híbrido.
Primera etapa en Primera
El Girona FC terminó su primera temporada en LaLiga Santander en décima posición, con 51 puntos, superando en la clasificación a equipos como el RCD Espanyol, El Athletic Club o la Real Sociedad. En el último partido de la primera vuelta consiguió su primera goleada en Primera, 6-0 contra la UD Las Palmas y el primer Hat-Trick en la máxima categoría, conseguido por Michael Olunga el 13 de enero de 2018.
En la temporada 2018-19 el Girona accedió por primera vez a cuartos de final de la Copa del Rey tras los empates contra el Atlético de Madrid 1-1 en casa y 3-3 como visitante. En cuartos de final fue eliminado por el Real Madrid 7-3 en el global de la eliminatoria. En marzo ganó su primera Supercopa de Catalunya al imponerse al FC Barcelona por 0-1 con un gol de Cristhian Stuani. El equipo perdería la categoría al quedar 18º, con 37 puntos al final de la temporada regular, regresando a Segunda división.
Marcelo Claure
En Agosto de 2020, el empresario boliviano-americano Marcelo Claure compró un paquete accionarial del Girona Football Group de Pere Guardiola. Con esta transacción, el City Football Group se convertía en el accionista principal del Club con el 47% de las acciones, Claure tenía el 35% y Girona Football Group el 16%. Claure es también propietario del Club Bolívar, el más importante de sus país.
Regreso a Segunda
En la primera temporada de vuelta a segunda, finalizó en quinta posición, clasificándose para los play-off de ascenso. Consiguió derrotar al Almería CF con 1-0 en casa y 1-2 en campo rival. No obstante, fue eliminado por el Elche CF con 0-0 en la ida y perdiendo en el minuto 96 0-1 en casa.
En la temporada 2020/21, el equipo volvió a meterse en los play-off de ascenso a primera división tras acabar la temporada regular en quinta posición. En las semifinales fue emparejado nuevamente con el Almería CF que ganó 0-2 a domicilio y empató 0-0 en casa. Su cuarta final la jugó contra el Rayo Vallecano, ganado en Vallecas1-2 y perdiendo en casa 0-2, lo que dejó al equipo una temporada más en la división de plata.
Segunda etapa en Primera
El 19 de junio de 2022, el Girona regresó a la primera división (fue sexto en la Liga Smartbank) al eliminar por 0-0 (ida) y 1-3 (vuelta) al CD Tenerife en la final del play-off de ascenso y 0-1 (ida) y 0-2 (vuelta) al SD Eibar en la semifinal de la promoción de ascenso.